Interblok


Artykuł o projekcie INTERBLOK w Dzienniku Polskim
Dodano: 2010-12-09, przygotował: Łukasz Słoniowski

Zamiast tradycyjnych, teoretycznych lekcji – wielka przygoda
EDUKACJA. Podczas zajęć uczeń dostaje np. instrukcję
w jaki sposób ma zbudować silnik rakietowy

Lekcje na których konstruuje się silnik rakietowy, buduje wulkan lub składa gaśnice Mc Gyver’ea, przestały być kwestia odległej przyszłości. Już dziś młodzież ze Społecznego Gimnazjum nr bierze udział w pilotażowych zajęciach projektu „Interblok”. INTERdyscyplinarny Program Nauczania BLOKowego jest projektem, który ma ukierunkować młodzież gimnazjalną na rozwój umiejętności praktycznych i twórczego myślenia.

- W praktyce wygląda to tak, że zamiast tradycyjnych teoretycznych lekcji uczniowie biorą udział w wielkiej przygodzie, która uczy ich w jaki sposób zastosować w życiu zdobytą wiedzę – tłumaczy Barbara Górska, kierownik biura projektu Interblok. Podczas zajęć uczeń dostaje instrukcję, w jaki sposób ma zbudować silnik rakietowy. Jednak na wykonaniu konstrukcji jego praca się nie kończy. Uczeń musi opracować swoje wyniki w których m.in. zawiera kalkulację kosztów własnych badań. – W ten sposób uczymy młodzież ekonomicznego podejścia do problemu – zaznacza Górska. Ponadto uczeń będzie zamieszczał docelowo swoje wyniki na platformie internetowej, co pozwali na wymianę doświadczeń z innymi uczniami. - W ten sposób gimnazjalista kontroluje swoją pracę od początku do końca, co daje mu ogromną satysfakcję z wykonanego zadania – dodaje kierownik biura.
Zadaniem zajęć jest pogłębianie i praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, takich jak: biologia, chemia, fizyka, geografia, matematyka i informatyka. Mają to być zajęcia dodatkowe, na które będą przeznaczone dwie godziny lekcyjne tygodniowo. Oprócz zajęć w klasach będą również organizowane wycieczki do miejsc w których gimnazjaliści będą mogli bezpośrednio spotkać się z nauką i jej praktycznym zastosowaniem. - Na początek zaproponowaliśmy wycieczki do Instytutu Fizyki
Jądrowej Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, gdzie od lat prowadzone są działania popularyzatorskie na rzecz fizyki.
– mówi Prof. Wojciech M. Kwiatek, kierownik projektu Interblok. Zapytany, czy sam jako dziecko chciałby uczestniczyć w podobnych zajęciach, odpowiedział: - Zawsze chciałem wiedzieć dlaczego pewne zjawiska zachodzą tak a nie inaczej. Jak każdy chłopiec marzyłem o tym, aby być pilotem, czy wystrzelić rakietę. Jak twierdzi, te marzenia mogą dzisiaj zostać zrealizowane właśnie w szkole. Wraz z głównym pomysłodawcą tego projektu, Dyrektorem Zespołu Szkół Społecznych im. Juliusza Słowackiego Iwo Wrońskim, mamy nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym gimnazjaliści będą odkrywać zdobycze nauki dzięki eksperymentom i badaniom w których sami będą mogli brać udział – oświadcza kierownik projektu, zapraszając na stronę www.interblok.pl.
Aby projekt mógł zostać zrealizowany w szkołach potrzebna jest akceptacja Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na razie prowadzone są zajęcia testowe w „szkole laboratorium”, którą jest Społeczne Gimnazjum nr 7. 7-8 stycznia 2011 odbędzie się w Krakowie konferencja z autorami zajęć blokowych, nauczycielami, którzy je testowali oraz ich recenzentami. W konferencji będą brali udział nauczyciele z 4 województw włączonych w realizację projektu. Po ostatecznym udoskonaleniu programu, w lutym trafi on do MEN.
Realizatorem projektu Interblok jest Samodzielne Koło terenowe nr 64 Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Krakowie, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii.
MARCIN BANASIK (BAN)

(Dziennik Polski z 9 grudnia 2010 r.)


Link


Powrót



Wybierz miesiąc lub rok szkolny, by zawęzić kryteria wyświetlania...



Autorzy Interplatformy: Marek Czerwiński, Wojciech M .Kwiatek, Iwo Wroński



 
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
    
  
Człowiek- najlepsza inwestycja!