Interblok


INTERBLOK na łamach Dziennika Polskiego
Dodano: 2011-11-21, przygotował: Łukasz Słoniowski

Przedmioty ścisłe nie muszą być nudne - oto artykuł, jaki ukazał się dziś na łamach "Dziennika Polskiego":
EDUKACJA. Uczniowie z 45 szkół z całej Polski testują nowy program nauczania INTERBLOK, który powstał w Krakowie.
Pomysł by przygotować program, który ułatwiłby uczenie się przedmiotów matematyczno-przyrodniczych zrodził się w Samodzielnym Kole Terenowym nr 64 Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Krakowie. Za pośrednictwem Ministerstwa Edukacji Narodowej pozyskano fundusze unijne, zespół autorów przygotował innowacyjny program, a następnie ruszyła faza testowania programu INTERBLOK, która potrwa do czerwca. - Szkoły, które zgłosiły się do projektu otrzymały gotowe scenariusze zajęć oraz dostęp do platformy internetowej, na której zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mogą wymieniać się zdobytą wiedzą, doświadczeniem i komentarzami. Nasz program pokazuje, że lekcje biologii, chemii czy fizyki nie będą dla uczniów utrapieniem - mówi Łukasz Słoniowski, członek zespołu projektu INTERBLOK.
Według założeń każda klasa raz w tygodniu bierze udział w praktycznych zajęciach trwających 90 minut. Uczniowie samodzielnie przeprowadzają eksperymenty, rozwiązują problemy badawcze, a także budują prototypy urządzeń, które pomagają im zrozumieć prawa rządzące światem przyrody np. budują gaśnicę McGyvera, konstruują rakietę czy wzmacniacz akustyczny.
- Mam za sobą 35 lat pracy w szkole i jest to pierwszy program, który jako inicjatywa oddolna został stworzony przez nauczycieli i uzyskał akceptację ministerstwa. Już po pierwszych lekcjach dostrzegam ogromną potrzebę tych zajęć, gdyż w wielu przypadkach młodzież nie rozumie podstawowych praw rządzących światem - mówi Władysława Sikora, nauczycielka fizyki. Dodaje, że program wymaga od nauczycieli więcej zaangażowania, ale pierwsze efekty przynoszą na nowo radość z uczenia, a co najważniejsze młodzież chętniej przychodzi na lekcje.
Ważnym aspektem zajęć jest również nauka przedsiębiorczości, gdyż uczniowie po zakończonym projekcie muszą dokonać kalkulacji kosztów. - Chodzi o to by młodzież w przyszłości potrafiła ocenić czy wykonanie jakieś pracy jest opłacalne w stosunku do poświęconego czasu oraz by szukała rozwiązań najbardziej ekonomicznych i ekologicznych. Scenariusze lekcji są na tyle czytelne, że na przykład projekt z geografii może realizować nauczyciel z plastyki - wyjaśnia Łukasz Słoniowski. <br>
Dotychczas zostało przeszkolonych około 400 nauczycieli z całego kraju, którzy w 100 klasach wdrażają INTERBLOK. Wszelkie uwagi są na bieżąco umieszczane na platformie internetowej i po rozpatrzeniu wdrażane w życie. Jeśli po zakończeniu fazy testowej Ministerstwo Edukacji Narodowej zatwierdzi program, jest szansa, że za dwa lata trafi on do wszystkich szkół.
(WARS)
Fot. Marcin Warszawski
Na zdjęciu: Uczennice klasy IA Ewa Synowiec i Karolina Szwak prezentują efekt zajęć - model podnośnika nożycowego.

Link



Powrót



Wybierz miesiąc lub rok szkolny, by zawęzić kryteria wyświetlania...



Autorzy Interplatformy: Marek Czerwiński, Wojciech M .Kwiatek, Iwo Wroński



 
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
    
  
Człowiek- najlepsza inwestycja!