Interblok


Informacja o INTERBLOKU na stronie Miasta Chorzowa
Dodano: 2012-03-19, przygotował: Łukasz Słoniowski

INTERBLOK – w naukę skok!
W chorzowskim Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II testowany jest w tym roku szkolnym INTERBLOK - INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum. Program opracowany przez Krakowskie Społeczne Towarzystwo Oświatowe, dzięki porozumieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz pozyskanym z Europejskiego Funduszu Społecznego funduszom, udostępniony jest wytypowanym szkołom, w celu praktycznego sprawdzenia jego założeń. W zamyśle autorów program ma wspierać przede wszystkim nauczanie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, ale również edukację ekonomiczną i informatyczną.
Uczniowie spotykają się z różnymi nauczycielami prawie, co tydzień na dwugodzinnych zajęciach poświęconych różnym zagadnieniom z świata nauki. Zajęcia mają charakter praktyczny. Klasy pierwsze zajmują się rozwiązaniem jakiegoś problemu mając gotowy scenariusz postępowania. Klasy drugie muszą wykazać się nieco większą samodzielnością, by w klasie trzeciej budować już prototypy urządzeń. Wszystko to poparte jest kalkulacją kosztów pracy badawczej. Uczniowie podczas zajęć pracują w grupach, co dodatkowo poszerza ich kompetencje społeczne, jak i pozytywnie wpływa na integrację klasy. Szansa na wykazanie się jest olbrzymia. W zespole potrzeba nie tylko osób dobrze znających teorię, ale często potrzebni są uczniowie o zdolnościach manualnych, stąd szansa pokazania się z dobrej strony ludzi o różnych zdolnościach. Często uczeń zdolny musi nieźle się natrudzić, by wykonać np. skrzynkę na sadzonki, podczas gdy ten słabszy w nauce nie ma z zadaniem większych problemów. Umiejętność współpracy w takiej sytuacji okazuje się bardzo przydatna.
W Gimnazjum nr 2 w Chorzowie aż cztery klasy testują program. Jedna klasa I, dwie II i jedna III. Klasa I wyznaczyła już kierunek północny używając igły i miski z wodą, uczniowie tworzyli przyrządy optyczne do obserwacji kropli wody i sprawdzali, co tak naprawdę przewodzi prąd. W drugich klasach z figur geometrycznych projektowano wzory posadzek, sprawdzano zależności między solą a oporem elektrycznym, doświadczalnie ustalono, że kropla kropli nie jest równa. Trzecioklasiści zbudowali już urządzenie do domowej uprawy ziół oraz prototyp gałki ocznej. Przed nimi jeszcze wiele spotkań i niespodzianek. Młodzież zbuduje model wulkanu, wagę Leonarda da Vinci, rakietę, lunetę Galileusza, sprawdzą zawartość witaminy C w soku owocowym, czy zbudują gaśnicę Mc Gyver’a. Do maja nie zabraknie im nowych wyzwań.
Gdyby można było tak zreformować nasz system edukacji, by gimnazjaliści zamiast natłoku wiedzy i z roku na rok coraz większej liczby godzin zajęć edukacyjnych mogli po prostu bawić się nauką, by tak jak w najmłodszych latach była ona tajemnicza, a chęć poznania odpowiedzi prowadziła ku przygodzie. Takie marzenia rodzą się w głowie niejednego pedagoga, który zmaga się z problemem przygotowania do egzaminu uczniów, dla których, nie ukrywajmy w sporym procencie program nauczania gimnazjum jest zwyczajnie za trudny. Dobra zabawa pozwala przemycić wiadomości teoretyczne i przećwiczyć praktyczne umiejętności. A jak wiadomo, to co zrobisz sam, to czego doświadczysz łatwiej „wchodzi do głowy”. Oby i chorzowskim gimnazjalistom to się udało.

Informacja pochodzi ze strony Miasta Chorzowa (po kliknięciu na link, informacja znajduje się u dołu strony).


Link



Powrót



Wybierz miesiąc lub rok szkolny, by zawęzić kryteria wyświetlania...



Autorzy Interplatformy: Marek Czerwiński, Wojciech M .Kwiatek, Iwo Wroński



 
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
    
  
Człowiek- najlepsza inwestycja!